Travel conditions

1. Allmänna villkor

Du måste ha fyllt 18 år för att kunna beställa. Alla priser är inkl. moms. Frakt och postförskottsavgift tillkommer. Alla beställningar som görs över Internet är bindande. Vi reserverar oss för ev. slutförsäljning samt fel i pris och texter.

2. Ångerrätt

Det finnes ingen ångerrätt på distansköp, det innebär att om du önskar ångra ditt köp utan ett avbokningsskydd så medger detta ingen återbetalning.

Distansköpslagen omfattar inte resor-och hotellbokningar.

Genom att boka en resa i vår butik eller per telefon med kundtjänst så binder du dig till betalningen.

Läs mer om villkor för distansköp här.

3. Paket och cykel

Mindre paket och cykel får medtagas på våra bussar mot en serviceavgift av 200-400 kr.

Cykel kan medföras mot avgift och förutsatt att cykeln är ordentligt emballerad, så att den inte skadar dina medpassagerares bagage. Din cykel packas helst i en cykelväska. I annat fall packas cykeln så att styret vrids ett kvarts varv samt pedalerna och hjulen bortmonteras. Dessutom ska delar som kan smutsa ner andra resenärers bagage täckas, exempelvis med bubbelplast eller wellpapp, samt packas i kartong eller hållbar säck. Medtagande av cykel är avgiftsbelagd. Bara Buss förbehåller sig rätten att neka cykel i bagage om bedömningen görs att den kan skada övrigt bagage

4. Sällskapsdjur

För dig som planerar att ta med ditt husdjur på resan är det viktigt att du tänker på att det inte ska skapa obehag för andra passagerare. Placera mindre djur i djurbur om möjligt och se till att skydda säten med en skyddsfilt. För större hundar vill vi gärna se att du är extra försiktig och håller hunden väldigt nära dig så att ingen känner obehag. Tänk på att rasta ditt djur innan avresa. Föraren har rätt att avvisa passagerare om ovanstående ej möts.

O.B.S För att boka djur så måste du kontakta vår kundtjänst på 0480 - 424 000 och informera dem om detta, tänk på att det finns chans att de nekar beroende på platstillgång.

5. Restidsgaranti

Vi ersätter dig om du blir försenad på grund av oss, det vill säga i de fall vi råder över förseningen. Ersättning utgår endast i form av fri resa med Bara Buss

Vid försening med mer än 60 minuter ersätter vi resenären med en (1) fri enkelresa motsvarande den sträcka som han/hon reste vid förseningstillfället. Vid försening med mer än två timmar ersätter vi resenären med två (2) enkelresor motsvarande den sträcka han/hon reste vid förseningstillfället.

Förseningar i trafiken på grund av väder, trafikstörningar, eller andra orsaker som ligger utanför vår kontroll ersätts inte. Ersättning för förlorad arbetsförtjänst utgår ej. Eventuella utlägg för taxiresor eller andra transportmedel ersätts inte.

Reklamation ska ske kortfattat och skriftligt inom fjorton (14) dagar från aktuell resdag och skickas till kundtjanst@savea.se

6. Bussens utrustning och nödvändigheter

Bara Buss erbjuder de vanligaste nödvändigheterna; Toalett, Wi-Fi och 220 volts uttag. Toaletten finnes i mitten av bussen, mitt i trappen vid bakre/sidoingången. Eluttag finnes vid varje fönsterplats. Wi-Fi är en kostnadsfri tjänst och nätverket är öppet; Således ingen lösenord för att ansluta till detta. Vi reserverar oss för eventuella nedtider i anslutning om vi kör genom ett glesbefolkat område eller genom en radioskugga.

7. Ordningsregler

Alla bussar är rökfria, även på toaletterna. Det är ej tillåtet att dricka alkohol på bussen. Mobiltelefon, bärbar dator, mp3-spelare etc. får användas ombord. Tänk dock på att visa hänsyn till medresenärerna. På nattbussarna är det många som vill sova och ha det lugnt kring sig. Chauffören har rätt att avvisa aggressiva eller störande resenärer.

Vänligen respektera detta.

8. Bokning via kundtjänst och ombord på bussen.

Vid köp av biljett per kundtjänst så erbjuds tre(3) av dem fyra(4) ovanstående betalningsalternativen; Kortbetalning(VISA & Mastercard), faktura & Swish. Samma tre alternativ erbjuds vi bussen.

O.B.S! Vissa skillnader, läs nedan.

Kortbetalning via kundtjänst.

  • Inget mobilt Bank ID Behövs.
  • Du läser upp dina kortuppgifter för agenten som drar pengarna manuellt.

Kortbetalning i bussen.

  • Det fungerar som i vilken affär eller butik som helst; För in kortet i kortläsaren när chauffören efterfrågar det. Sedan slå din personliga kod.

9. Betalning via vår internetbutik

Vid bokning på denna hemsida så erbjuds fyra(4) betalningsalternativ, vänligen läs nedan.

Kortbetalning via SVEA Ekonomi:

  • Tradtionellt köp över internet, sedan hösten 2016 så har EU kommit in med nya direktiv som innebär att man måste använda Mobilt Bank ID för att få godkänna köp över internet.
  • Vi tar endast VISA & Mastercard.
  • Det kort som används vid köp måste vara upplåst för distans och e-handelsköp, detta görs via sin bank

Internetbank/Direktbank:

  • Köp som måste godkännas via en typ av bankdosa, vårt system är kompatibelt med dem fyra största bankerna i Sverige; Swedbank, Nordea, Handelsbanken & SEB-banken.

SVEA Faktura:

  • Faktureringen sköts helt utav SVEA Ekonomi, pappersfakturan kommer att skickas hem till dig till den adressen du är folkbokförd på, uppgifterna hämtas direkt från Skatteverket. Förutsättning för att handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och att du är över 18 år. Du får inte heller ha några betalningsanmärkningar.
  • 14-dagar betalningstid från och med bokningstillfälle
  • Ingen faktureringsavgift.
  • Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till SVEA inkasso. 

Betalning med Swish:

  • Betalning direkt ur mobilen.
  • Fungerar med alla banker som är anslutna.
  • Vårt Swish-nummer dyker upp i kassan.

Svea Ekonomi

10. Bagageregler

Man får ta med högst en (1) väska i bagageutrymmet utan extra kostnad. Bagaget får inte väga mer än 23 kg och ska vara märkt med namn, adress och telefonnummer. Du får även ha med dig ett mindre handbagage inne i bussen. Vänligen observera att SAVEA NetPro Solutions AB/Bara Buss inte tar ansvar för värdeföremål eller kontanter som förvaras i bussens lastutrymme då bagaget förvaras i ett utrymme som chaufför inte alltid har full uppsikt över. Givetvis får du som reser med barnvagn eller rollator/rullstol ta med dessa kostnadsfritt i bussens bagageutrymme. Av säkerhetsskäl får inget bagage placeras i bussens mittgång eller vid några utgångar.

Resenärer får inte ta med bagage som är av farlig beskaffenhet eller som kan orsaka avsevärd olägenhet, såsom explosiva och brandfarliga föremål och vätskor samt giftiga, smittbärande och frätande ämnen samt vapen.  Ömtåligt bagage ska vara väl emballerat. Västervik Express har inte möjlighet att skicka gods med bussarna.

SAVEA NetPro Solutions AB/Bara Buss ansvarar ej för skadat, förkommet eller stulet bagage. Vi hänvisar till resenärens egen försäkring. Undantaget då SAVEA NetPro Solutions AB/Bara Buss har agerat med grov vårdslöshet eller uppsåt samt i händelse av olycka. Passagerare har, i enlighet med tillämplig lag, rätt till ersättning för bagage som skadats eller förlorats på grund av olyckor som inträffar till följd av användning av bussen. Om bagage förkommer eller glöms kvar, vänligen kontakta Bara Buss per e-post

11. Åldersregler

Barn (0-15 år, fram till den dag man fyller 16 år):  Barn ska av säkerhets- och trivselskäl ha ett eget säte. Biljett ska därför köpas till samtliga barn oavsett ålder. Bara Buss tar inte särskilt ansvar för barn utan målsman är alltid ansvarig. Det är ni som förälder som avgör om barnet kan resa på egen hand. Ett tips kan vara att förse ert barn med en mobiltelefon. Då kan ni hålla kontakten om bussen anländer tidigare/senare eller om något har hänt. 

Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år. 

Ovanstående produkter är inget vi själva annordnar eller hyr ut, det är upp till Målsman att ta med sig respektive skydd enligt information ovan. Våra fordon har trepunktsbälten vilket innebär att alla typer av skydd passar. Om dessa krav inte följs så har chauffören rätt att avvissa resenären(erna) Detta ger inte heller någon skyldighet från oss till återbetaling.

Ungdom (16-25 år, fram till den dag man fyller 26 år): Passageraren ska kunna styrka sin ålder.

Studerande: En passagerare med giltigt verifikat från Studentkortet, CSN, Mecenat, Membit eller SJ’s tillfälliga intyg kan åka med studeranderabatt. Rabatten gäller även för internationella studenter med ISIC- och IYTC-kort. Giltigt kort samt legitimation ska medföras under hela resan för att styrka rätten till rabatt. Masexpressen accepterar de vanligaste norska och danska studentkorten.

Pensionär: Ålders- eller förtidspensionärer. Verifikat som styrker passagerarens ålder (från den dag du fyller 65 år), eller intyg från försäkringskassan skall medföras under hela resan.

Det åligger resenären att informera vid köp att denna åberopar ev. rabatt enligt ovan skrivna kriterier. Rabatt kan ej erhållas efter avslutat köp.

Vi tar ut en kontrollavgift på 800 kronor av den resenär som reser utan giltig resehandling eller som reser på ett rabatterat pris hen inte är berättigad till.

12. Hur avbokar jag min resa?

Om du behöver avboka din resa så ska detta ske senast ett dygn innan avgång, och du måste ha tecknat avbokningsskydd.

Avbokningsskyddet tecknas vid beställning och kostar 40 SEK, det kan inte köpas till i efterhand. Detta tillägg får utnyttjas oavsett anledning; Vi behöver alltså inget läkarintyg vid sjukdom eller annan förklaring.

Avbokning måste göras senast 24 timmar innan avresa, det går att göra dygnet runt på denna hemsida, samt via vår kundtjänst under öppetiderna. 

Vid avbokning så återbetalas hela beloppet för resan, kostnaden för tillägg så som avbokningsskydd, fikapåse eller platsreservation återbetalas ej.

13. Hur bokar jag en biljett?

För att boka din biljett med oss kan du använda dig av startsidan här.  Om du föredrar så kan du kontakta oss på telefon eller e-post så hjälper vi dig att skapa en bokning. 

Våra biljetter säljs som grund utan avbokningsskydd för att resan ska bli så prisvärd som möjligt. Vi erbjuder avbokningsskydd till dig som är osäker på din resa. Läs mer under stycket 'Hur avbokar jag min resa?'.
Efter bokning får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS beroende på vilka kontaktsätt du fyllt i när du gjorde din bokning. Kontakta oss om bekräftelsen uteblir. Det bokningsnummer som du får i bekräftelsen och direkt efter genomförd beställning fungerar som biljett. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer överens med den sträcka, tid och datum som beställts och att ta kontakt med oss snarast möjligt om något skulle vara fel. Du ansvarar även för att vi kan nå dig på det telefonnummer eller e-postadress du anger vid bokningen. Du kan även köpa din biljett ombord på bussen utan att ha bokat, detta är i mån av plats och det går att betala med kort och kontanter.

14. Betalningsalternativ online: Klarna - Swish

 

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.
 


Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

 



Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.

 

 

Vid val av betalning med Swish så kommer vi att skicka en betalningsförfrågan till din Swish-app, det sker i samband med att du bekräftar din bokning.

Observera att det mobiltelefonnummer du skriver in under bokningsprocessen är det som kommer tillfrågas via Swish.

15. Betalningsalternativ via telefon: Klarna - Swish - Kortbetalning - Faktura

Vid betalning med kort, läser kortinnehavaren upp efterfrågade uppgifter för agenten i telefon,
och pengarna kommer att dras direkt!
OBS! Kortuppgifterna sparas ej hos oss.

Betalning mot faktura sker utan faktureringsavgift, och skickas ut via Svea Webpay.
Bokar du som privatkund (Personnummer) så skickas fakturan till din folkbokföringsadress.
Bokar du som företagskund (Org.nr) så skickas fakturan till en av de eventuellt flera adresserna som företaget är registrerat på hos skatteverket. 

Fakturan betalas inom 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift.
Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas därefter fakturan till inkasso.
 

16. Betalningsalternativ ombord: Kortbetalning - Swish

Kortbetalning

Korbetalning ombord görs direkt till chauffören, då använder vi iZettle kortbetalning. Det fungerar som att handla i vilken fysisk butik som helst, kortet förs in i läsaren och koden skrivs in. Kvitto får du naturligtvis.

 

Swish

Vid betalning med Swish, skickas en betalningsförfrågan till din Swish-app via det telefonnummer du uppger. 
Betalningen bekräftar du med ditt BankID.
Chauffören bekräftar sedan att betalningen är mottagen.